tisdag 14 juli 2009

Schersmin it is!

Tänk alltså.
Här ställer man en fråga rätt ut, om en för mig helt obekant buske. Och så säger det bara svisch och så har man fått svar. Det har dock varit en del olika bud - jasmin eller schersmin. Så jag har försökt leta mer information. Enligt odla.nu är det två olika sorter som man ofta blandar ihop. Men då jasmin enbart är härdigt i växtzon 1-2, vilket detta sannerligen inte är, så är buskarna schersmin. Eller enligt herr Fräken; "den där busken som växer okontrollerat".

När det nu är semester kan jag åka på loppis varenda dag! Hur underbart är inte det? Ja, förutom för skåpen och källarförråden då. Egentligen letar jag ett nytt soffbord, men i väntan på det så kommer det hem lite andra saker också. En Maria Lang-bok som jag aldrig läst tidigare (!!!) och nya blåvitmönstrade tallrikar till tallrikshyllan. Blev glad över att hitta en till Klockorna från Gefle. De andra är av okänt ursprung men precis lika fina ändå.







Nu ska man ge sig ut i solen!

20 kommentarer:

StrandviksVillan sa...

Stiligt stiligt!!

Ha det skönt i solen!
Jag borde också leta mig ut...
A-C

chokladblomma sa...

Visst luktar den gott! Schersminen alltså, eller hur man nu stavar den! Vi har en "vanlig" och en smultronschersmin, som verkligen luktar smultron! Underbar!

Jag har inte hunnit åka på en enda loppis ännu. Den jag hade spanat in i lördags regnade bort...:(

Ha det gott!
Kram

DRÖMHUSET sa...

Härligt med semester! Jag har nedräkning nu, 4 dgr kvar att jobba, sen ska jag också njuta av loppisar :-)

Underbara tallrikar du hittat, så fräscht med blåvitt!

Önskar en fortsatt härlig semester!

Kram Sofie

Lyktor och Tyg sa...

Visst är är bar med bloggen, man kan ställa en fråga så får man svar.
Så fint det är på tallrikshyllen.
kram kristina

Hem och Lycka sa...

Ja precis, och jasminen blommar på vårvintern. Antagligen uttalet som förvillar folk ;-)

kram Mia

rustik charm sa...

Vackert porslin, fräscht med blåvitt.Fin buske:)
Ha en bra dag.
Kram Kristina

Grodmamman sa...

Kul med alla loppisbesök och vilka fina tallrikar du hittat.
Här händer det inte mycket just nu, förtog mig nog förra veckan!:)
Kram

Vitt och Blått sa...

Härligt med loppis varje dag! :) Fint porslin du hittat! Där vå kolonilott ligger i Gävle har det en gång i tiden varit "tipp" för porslin från fabriken (sägs det) och när vi grävde djupt i marken hittade vi massor av skärvor från hur många serviser som helst! En del hela fat också med söta blommönster på! Ha en fortsatt skön semester!

Kram E

Smultronlycka sa...

Hallå!!
Det är så vackert med gamla tallrikar!
Så vackert att du har lite olika sorters tallrikar på din hylla!!
jag köpte 2st tallrikar likadana som du den har högst upp till höger, sist jag var på loppis!
Jag har ändrat om lite på min tallrikshylla och fotat lite.
Ska göra ett inlägg om det om nån dag :)
Hoppas allt är bra med dig!
Kram kram!

Pysselpralinen sa...

Det verkar som att vädrets makter kör växelfart på sol & regn. Idag hamnade jag mitt under ett surt litet regnmoln under snabblunchen på stan.
Så jag blev tvungen att ta till flykten in på Indiska och köpa porslinsknoppar till den vitmålade byrån som (hör och häpna) min käre tysk har fixat alldeles själv. Det verkar som att jag har lyckats sprida ett visst inredningintresse. När jag träffade honom sa han "det där med inredning av lägenhet får du sköta, sånt kan inte jag". Kanske beror det på att han nu jobbar med möbler som han plötsligt har ett så väldigt stort inredningsintresse. Eller så har jag lyckats smitta av mig lite av min entusiasm inför loppisfynd och hemmafix. Man kan ju alltid hoppas att det håller i sig!

Vilka fina fat du hittat.
Det kliar lite i mig att få gå på loppis och kika bland hyllorna efter något vitt i pressat glas, alternativt turkost. Men just nu är det jobb som gäller och jag kan inte komma på en enda second handbutik i närheten som skulle kunna föra den sortens fynd...

Nu ska jag försöka skriva en artikel. Jag säger bara pust.

Milla sa...

Jättefint porslin, har också blivit sugen på blått igen... Är ju en lugn och fräsch färg!

Dina jalusidörrar blev verkligen jättefina! Förstår att du är helnöjd!

Kul att läsa dina svar på frågorna! Alltid kul att få veta lite mer...
Ha det så gott! Kram Milla

Unknown sa...

Snygga tallrikar du funnit!
Kram Maria

MO sa...

Ja du har inga problem med att veta vad du ska göra på din semester, finns det bara ett loppis i närheten så är du nöjd va?? Roligt att du lyckas göra sådana fina fynd hela tiden med... Jag hoppas på lite rolig shopping i Prag nästa vecka, de ska ju ha en typ Kinamarknad med en del fejksaker, o det funkar fint för plånboken o min ombytlighet...O sen lite annat kul förhoppningsvis...

Här har det varit en lugn dag, slappande på altanen o en del motion iofs, både morgnonpromenad o kvällsjogg, skönt...

Ha de allra bäst, kramar

Vardagstugg sa...

Vad underbart det lät att gå på loppis varje dag, skulle jag med vilja göra =)
Måste bara hitta dom först..

Ha en trevlig kväll/Annelie

Anki sa...

Åh, jag vill oxå gå på loppis varje dag!
Myyysigt! Jättefina tallrikar...fräscht med blå-vitt!
Bara bilen kommer igån ska jag allt dra iväg ja me, hihi...& fynda!
Vad nu än 'busken' kallas, doftar dom gott 'fniss'

Stora kramen til dig vännen!

Krusidull sa...

Sicken lycka att kunna fara på loppis varje dag...
Lycka till med bord letandet.
Kram
Krusidullan

millandante sa...

Ja dessa fina tallrikar som ligger där och ber om att få följa med hem kan man ju inte bara lämna för att det står något annat på listan... Så fina där i tallrikshyllen!!
Ha en fortsatt trevlig semester!
Kram

Ingmarie sa...

Tallrikarna blev toppen i den vita hyllan!

Ha det gött!

Emelie sa...

Ljuvlighet kan man aldrig få för mycket av :) Fint!

Anonym sa...

Visst är det underbart med loppisar! Idag har vi varit och fyndat. Alla i familjen var nöjda när vi åkte hem, något till alla i bilen. Ska bara bli bättre på att sälja iväg sånt vi inte använder längre...